Dissenyar un logotip per als que corren descalços

Ningú m’ha fet l’encàrrec, però fa temps que vull desenvolupar un logotip que expressi gràficament tots els valors que identifico amb el fet de córrer descalç. Ja l’he trobat!




La creació d’un logotip sempre és un repte per a un dissenyador, en aquest cas amb la dificultat de tractar-se d’un tema molt concret i per tan amb poc marge de maniobra. La imatge del “peu” o de la “petjada” ja s’ha utilitzat en diferents estils en infinitat de logotips per a podòlegs, massatgistes, fisioterapeutes, clubs d’atletisme, corredors, fabricants de sabates, etc. A més començava totalment de zero ja que per no tenir no tenia ni nom decidit per aplicar al logotip.

Però aquest és el punt de partida que em permet explicar la història del procés de creació d’aquest logotip:

Tot va començar davant d'un paper en blanc. Era necessari aclarir les idees, fer una mica d’introspecció per entendre què és exactament per a mi córrer descalç. Sense por a “l’horror vacui”, vaig escriure sobre el paper totes les frases que hem van anar venint al cap:

“Córrer és salut”
“Corro quan soc feliç”
“Córrer em fa sentir lliure”

Córrer és viure intensament i en contacte amb la terra”
“Córrer descalç m’ajuda a estar en harmonia amb el món”
Córrer és un acte de generositat amb el món
“Córrer és amor en acció”


Scott Jurek i Arnulfo Quimare gaudint junts

Però seguia sense tenir clar per on començar a treballar. Per situar-me una mica més vaig fer un exercici de documentació a la recerca de logotips relacionats amb els “peus”. Com suposava, amb més o menys encert existeixen infinitat de propostes. Algunes però, realment tenen solucions gràfiques excepcionals.


Efectivament una petjada sembla que era el més evident per identificar el fet de córrer descalç. En molts casos utilitzaven la paraula “barefoot”, expressió anglesa del concepte de córrer descalç. M'agradava perquè era molt internacional, tot i que en el logotip necessitava un complement que li donés personalitat. Potser “Feel Barefoot”? o “Barcelona Barefoot” o “BCN Barefoot”?... La meva imaginació començava a volar, seria genial que prop d’on visc es creés un grup a qui els agradi corre descalç o minimalista i organitzessin trobades per a sortir a córrer, compartir experiències i aprendre plegats...

No volia desviar-me de l’objectiu del disseny, però no trobava cap paraula adient i sense nom no tenia on agafar-me. Semblava que estava en un camí sense sortida; una possibilitat era potser que el logotip estigués només compost per una imatge sense nom...
Tenia molts dubtes i poques respostes. En aquests casos el millor que pots fer per seguir avançant, és curiosament tornar enrere i caminar en altres direccions si més no temporalment.

Vaig rellegir de nou les frases que havia escrit, analitzant-les més a fons. En realitat totes venien a dir una mica el mateix. L’essència de córrer descalç és el sentiment que hi poses d’estar en contacte amb la terra i sentir l’energia del món com corre a través del teu cos, és donar i és rebre a la vegada en un acte simultani de generositat i agraïment.

M’impactava especialment l’ultima frase: “Córrer és amor en acció”. Em va venir al cap la imatge d’un “cor”...i de sobte, com si un llampec descarregués en el meu cervell, dues paraules van copejar la meva ment “Heart barefoot”! Definien exactament el concepte del sentiment "barefoot", de córrer en harmonia amb el món. A més a nivell tècnic, córrer descalç consisteix justament en trepitjar lleuger, amb suavitat i fàcil, podríem resumir-ho potser com “trepitjar amb amor?” Semblava que les peces començaven a encaixar... Però com podia unir gràficament un cor amb un peu? El repte estava llançat.

Remirant entre la nombrosa recopilació de logotips vaig veure que ja s’havia dut a terme, però conceptualment em seguia semblant la més encertada així que vaig decidir treballar per a veure si podia aportar una nova versió.



Jugant amb diferents composicions, tenia clar que dues petjades hem donaven més marge de joc i expressaven millor la sensació de moviment en córrer. Poc a poc vaig anar modificant la seva forma fins que vaig aconseguir que juntes agafessin la forma d’un cor.


En un dels molts esbossos em va cridar l’atenció que em recordaven el logotip del “yin i yang”, m’agradava aquesta semblança ja que li aportava un toc filosòfic de dualitat i d’energia en permanent transformació.



 

Notava que estava en el bon camí, el joc de positiu i negatiu funcionava, a més la imatge permetia diferents lectures; podia interpretar-se com el peu d’un corredor amb la seva ombra a punt de contactar amb el terra, o per qui es fixi, al unir les dues petjades es crea un gran cor.

M’agradava perquè quedava bé en qualsevol color, a més la imatge funcionava per si sola sense nom, era com una icona universal, just el que volia.


Tot i que m’encantava la flexibilitat d'aplicar el logotip en qualsevol to, em va semblar adient escollir com a color preferent d’utilització el taronja, en concret el Pantone Orange 021, ja que en tractar-se d’un logotip per a corredors descalços, el taronja és un color viu, intens i entra dins la gama de tons de la pell.

Solament quedava integrar el nom “Heart barefoot” amb la imatge creada. Necessitava una tipografia amb personalitat, em semblava que el més adient era una font informal que a la vegada fos clara i alegre, però que sobre tot no restés protagonisme a la imatge.

Per poder integrar més harmoniosament el nom amb la imatge vaig trobar la solució gràfica d’envoltar la icona amb un cercle, d’aquesta manera l’estructura del logotip era rodona i reforçava el sentit de moviment continu i de perfecció. El nom “Heart barefoot” amb una paraula a cada costat de la imatge li donava equilibri, era com si les dos peces encaixessin gràcies a la imatge central del cor.



I aquesta és la petita història del naixement del logotip “Heart barefoot”. Espero que t’hagi resultat interessant. Amb el temps veurem com creix, però això ja serà una altre història.

Estic content amb el producte final, he aconseguit que el client (en aquest cas jo) es senti plenament identificat. El primer que penso fer quan pugui, és imprimir-me una samarreta amb el logotip per a sortir a córrer descalç.

Aquí deixo tots els enllaços
del logotip en alta resolució i en format PDF. Pots descarregar-te el logotip en la versió que desitgis:


Logotip "HEART BAREFOOT" (versió icono)


Logotip "HEART BAREFOOT" (versió complerta)



Si estàs interessat en el disseny gràfic, aquí tens el llistat de tutorials actual en el blog:

© Santi Roman Guimaraes, 2012

Comentaris

  1. ¡Enhorabuena Santia! Todo el blog es una delicia

    Però especialment m'agrada el logotip i tota la filosofia del seu disseny.

    Moltes gràcies y Salu2

    José Luis

    ResponElimina
    Respostes
    1. Muchas gracias Pies Rojos,
      estoy contento con el diseño del logotipo.
      (ya lo he impreso en una camiseta y he salido a correr con ella). :D

      Elimina

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars d'aquest blog

Com dibuixar un cos humà proporcionat (home) 1

Tipus de peus

Com crear una figura articulada

Com dibuixar un cos femení proporcionat (dona) 1

Com dibuixar un cap de front